Terugblik op 2024: reiziger vaker op tijd door verbetermaatregelen

Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “Op dit moment vindt er een openhartoperatie plaats aan het Nederlandse spoor. In de zomer heb ik gewaarschuwd voor een pittig najaar. Alle collega’s bij ProRail en NS hebben zich vervolgens het snot voor de ogen gewerkt om de prestaties op het spoor te verbeteren. Met resultaat. Hoewel zeker niet alles goed is gegaan, hebben we voldoende reizigers op tijd op hun bestemming gebracht met een grote kans om tijdens de reis te kunnen zitten. Dat is een compliment waard aan elke spoorcollega die hier hard aan gewerkt heeft.”

ProRail werkt aan het verminderen van tijdelijke snelheidsbeperkingen op het spoor, langdurige snelheidsbeperkingen verwerkt NS in de dienstregeling, rondom werkzaamheden lukt het NS en ProRail om een robuuste treindienst te rijden en door slim onderhoud en reparatie van treinen was er voldoende treinmaterieel beschikbaar om de dienstregeling te rijden. 

Dankzij deze maatregelen en het uitblijven van grote overlast door herfstweer heeft NS de bodemwaarde 2024 voor reizigerspunctualiteit en zitplaatskans in de spits gehaald. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) is de bodemwaarde niet gehaald. Door constructiefouten in spoorviaducten heeft NS het gehele jaar last gehad van snelheidsbeperkingen. Sinds begin december mogen treinen weer 120 km per uur rijden, nog altijd minder dan de gewenste 200 km per uur. NS verwacht daarom dat de ondermaatse HSL-prestaties ook volgend jaar zullen aanhouden. 

 

Tabel: Prognose jaargemiddelde reizigerspunctualiteit en zitplaatskans in de spits*

*Prognose op basis van voorlopige cijfers. Definitieve cijfers worden in maart 2024 gepubliceerd in het jaarverslag 2024.

 

Aflopende concessie 

NS sluit volgende week niet alleen het jaar af, maar ook de huidige hoofdrailnetconcessie die in 2015 van start ging. 

Koolmees: “Vanaf 2015 hebben we onze treindienst continu verbeterd, met als resultaat dat NS in 2019 misschien wel het beste spoorbedrijf ter wereld was. Reizigers maakten steeds meer gebruik van onze deur-tot-deurdiensten als de ov-fiets en ook de waardering voor stations ging in stappen omhoog. Vervolgens sloeg corona in als een bom: onzekerheid in Nederland, mondkapjes en hele lege treinen. 

Hoewel de vergaande invloed van de pandemie op ons dagelijks leven gelukkig verdwenen is, heeft NS nog altijd te maken met haar gevolgen. Thuiswerken heeft wortel geschoten en de arbeidsmarkt is historisch krap. Samen met de vele werkzaamheden door ProRail heeft dat de afgelopen twee jaar gezorgd voor grote veranderingen op het spoor. 

Dat gaat met horten en stoten. Ondanks deze uitdagende context zullen we ook tijdens de nieuwe hoofdrailnetconcessie de treindienst voor Nederland blijven uitbreiden en verbeteren. Hoe beter onze dienstregeling, des te meer Nederlanders aan de trein hebben. In deze eerste dienstregeling van de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rijden we 1600 treinen per week meer dan we nu doen. Een serieuze verbetering voor onze reizigers. En een goed begin van onze nieuwe concessie waarin we net als het afgelopen decennium weer meer dan 3 miljard reizigers willen vervoeren.” 
Bron: NS