Hoe het een ‘hoofdpijnweek’ werd, met de slechtste dag van het jaar voor treinreizigers

Het is zondagochtend 07:00 uur. Er komt een bericht vanuit spoorbeheerder ProRail: ‘Tussen Groningen en Groningen Europapark is een verzakking van ballast geconstateerd’. Oftewel: het spoor is verzakt, door werkzaamheden aan een fietstunnel van de gemeente Groningen. Er kunnen geen treinen rijden vanwege de veiligheid. Al snel wordt duidelijk dat er maandag geen treinen naar station Groningen kunnen rijden. Het blijkt de opmaat te zijn naar de slechtste dag voor treinreizigers van dit jaar.

Maandagochtend begint met slecht nieuws. De problemen in Groningen zijn niet snel verholpen. Zeker tot donderdag kunnen er geen treinen rijden. In de rest van het land loopt het treinverkeer ondertussen stroef. Het vochtige ochtendweer zorgt voor gladheid. “Dan moeten machinisten natuurlijk voorzichter rijden en loop je vertragingen op”, zegt Tim van Leeuwen. Hij is Directeur Besturing Operatie bij NS. “Daarnaast gaan er meer (goederen)treinen dan normaal defect door dit weer”. Daarnaast zijn er ook nog werkzaamheden rond Schiphol, waardoor daar minder treinen rijden.

Aanrijdingen

Om iets voor elf uur komt er een eerste melding binnen dat een trein een aanrijding heeft gehad met een persoon op een druk traject. Het hele treinverkeer op dat traject wordt gestaakt. Het blijkt de eerste van vijf van dit soort meldingen op drukke trajecten die er die dag zullen komen. “Een triest dieptepunt. Vooral voor de betrokkenen, nabestaanden en de collega’s die ermee te maken hebben.”

En er is meer slecht nieuws. Werkzaamheden vlak over de grens in Duitsland lopen uit, waardoor goederentreinen en internationale treinen omgeleid moeten worden. “Goederentreinen zijn wat logger en niet zo punctueel als reizigerstreinen. En onze treinen rijden daartussen, dus dat zorgt ook voor vertraging.”

Alles bij elkaar zorgt het voor spitsuur op het Operationeel Controle Centrum Rail, waar alle informatie van ProRail en NS samenkomt. Van Leeuwen: “Door alle verstoringen raakt het logistieke proces verstoord. Treinen staan bijvoorbeeld niet allemaal op de goede plek, waardoor ze soms korter zijn. Dat veroorzaakt weer drukte op het perron, waardoor een trein weer vertraagd kan raken.”

72,3 procent

Het ‘punctualiteitscijfer’ op maandag komt uiteindelijk uit op 72,3 procent, waar dat normaal zo’n 90 procent is. Dat betekent dat 72,3 procent van de reizigers met minder dan vijf minuten vertraging aan is gekomen op de bestemming. Het blijkt het slechtste cijfer van 2024 tot nu toe. Tim van Leeuwen (foto): “Daar balen we echt van. Gelukkig zijn we wel in controle gebleven, dus we hebben het treinverkeer niet regionaal of landelijk stil hoeven leggen. Maar waar je niet kunt rijden, kun je niet rijden.”

Dinsdag

Het is nacht, van maandag op dinsdag. Om iets voor 1 uur komt een bericht binnen. Een Sprinter tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch heeft een aanrijding gehad met een auto bij Oss. De auto blijkt betrokken te zijn bij een politieachtervolging. “We moesten reizigers vertellen dat er tot 11 uur geen treinen konden rijden. Het duurde uiteindelijk tot ongeveer half 10. Het is ons daarna gelukkig gelukt het treinverkeer snel op te starten, wat nog best een uitdaging was.”

Niet veel later weer een trein die niet verder kan. Dit keer bij Lage Zwaluwe, door een defecte bovenleiding. Zo’n 70 reizigers moeten uit de trein gehaald worden. Tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht is geen treinverkeer mogelijk en op de omreisroute via de Hogesnelheidslijn (HSL) zijn ook problemen, daar is een wisselstoring. Uiteindelijk duurt het tot 18:30 uur voordat er weer treinen kunnen rijden.

Conall

Woensdag begint met een slecht bericht. ‘Code Oranje’ in het Noorden en midden van het land door storm Conall. De dienstregeling in het Noordwesten van Nederland wordt uit voorzorg enigszins aangepast.

Om half twee worden er problemen bij Bunnik gemeld. Een er is een breuk aan een spoorstaaf die gerepareerd worden. “ProRail probeert dan altijd voorspelbaar te zijn voor reizigers. Dat betekent dat reparaties aan het spoor niet meteen gedaan worden, maar soms wat later gepland worden zodat je er nog over kunt communiceren in de Reisinformatie.” Om 20:00 uur gaat het hele spoor buiten dienst. Het gevolg is dat er geen treinen tussen Utrecht en Driebergen-Zeist kunnen rijden.

Vandaag

Terug naar Groningen. Storm Conall zorgt ervoor dat er nog meer zand onder het spoor weggespoeld is. Door de regenval is het ook niet gelukt het spoor te herstellen. Ook donderdag, vandaag, zullen er geen treinen rijden.

En dan moet de donderdag zelf nog beginnen. Om 04:15 uur worden er problemen aan het spoor bij Tilburg gemeld. Gevolg is dat er tot 8 uur geen treinen kunnen rijden tussen Tilburg en Boxtel. Inmiddels zijn er ook problemen bij Nijkerk. Er is een defecte bovenleiding, waardoor er tussen Amersfoort en Putten geen treinen kunnen rijden. Uiteindelijk duurt het tot iets voor 11 uur voordat de bovenleiding hersteld is.

“Het is wel echt een hoofdpijnweek”, verzucht Tim van Leeuwen. “Voor de reiziger is dit gewoon een drama, zeker na al die stakingen van vorige week. Toch ben ik trots op onze mensen. Het is ons gelukt om de treinen te blijven rijden. Vandaag schijnt het zonnetje, dus ik hoop dat de tegenwind nu achter de rug is.”
Bron: NS