De afgelopen zestien dagen is er dag en nacht gewerkt door ProRail en aannemer BAM aan de modernisering van het spoor. Richting Leiden zijn voortaan vier sporen beschikbaar (sporen 9 tot en met 12). De vernieuwingen zorgen niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer comfort en veiligheid voor reizigers.
Zo zijn de sporen 9 en 10 deels verwijderd om ruimte te maken voor een nieuw stuk stationsvloer, wat de loopruimte op de perrons vergroot. Daarnaast zijn de sporen, ballast en dwarsliggers op sporen 9 tot en met 12 vernieuwd, net als de bovenleiding. In totaal zijn er 20 wissels verwijderd en 6 nieuwe wissels teruggeplaatst.
Ook de treinbeveiliging is volledig vernieuwd. Er zijn nieuwe seinen geplaatst, en kabels zijn aangesloten op een nieuw relaishuis. Daarnaast zijn de perrons opgehoogd voor een gelijkvloerse instap en voorzien van nieuwe bankjes, stationsborden, camera’s, verlichting en een verbeterde omroepinstallatie.
Vervolgwerkzaamheden
De vernieuwing van het sporennetwerk van Den Haag Centraal is nog niet afgerond. Dit jaar en in 2026 worden ook de andere twee sectoren van het station aangepakt:
Sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam Sporen 5 tot en met 8 richting Gouda/Utrecht
Bron: NS