Met het totale pakket van maatregelen streeft KLM op korte termijn naar een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. Aansluitend bij de groepsambitie van Air France-KLM moet dit leiden tot een structurele winstmarge van boven de 8 procent in 2026-2028.
KLM neemt deze en andere maatregelen om het netwerk en de dienstverlening voor klanten in stand te houden en om banen zo veel mogelijk te beschermen. De ondernemingsraad en vakbonden zijn door KLM op de hoogte gesteld van de (voorgenomen) maatregelen en doelstellingen. Zij worden via het gebruikelijke overleg verder betrokken om tot definitieve besluitvorming te komen.
Het gaat in meer detail om:
Structurele verhoging van de arbeidsproductiviteit met minimaal 5% in 2025, onder andere door automatisering, mechanisering, het verlagen van verzuim en aanpassing van roosterregelingen; Maatregelen om de gevolgen van het tekort aan vliegers op te lossen en ervoor te zorgen dat we met onze vliegers alle vluchten kunnen uitvoeren, met een betere balans tussen intercontinentale en Europese vluchten; Door het tekort aan technici en de voortdurende leveringsproblemen van onderdelen kan KLM minder vluchten uitvoeren. Er worden maatregelen genomen bij Engineering & Maintenance om het aantal annuleringen terug te dringen. Als dit onvoldoende resultaat oplevert dan zal worden gekeken naar mogelijkheden om het onderhoud deels uit te besteden; Alle investeringen (behalve die in (arbeids)veiligheid en compliance) worden heroverwogen en uitgesteld, zoals het nieuwe hoofdkantoor van KLM en gebouwen van Engineering & Maintenance. De investeringen in onze vloot blijven zoveel mogelijk in stand. Verbetering van bestaande, en introductie van nieuwe producten aan boord voor klanten. Er wordt getest met een uitgebreid cateringaanbod en optimalisering van de vliegtuigindeling. In totaal gericht op een stijging van de inkomsten met minimaal 100 miljoen euro per jaar; Maatregelen om de organisatie te vereenvoudigen, meer synergie te realiseren, te ontdoen van overlap en overhead. Een voorbeeld is de beoogde reorganisatie van de vliegdiensten en trainingsorganisaties; KLM start een verkenning naar mogelijkheden om activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten uit te besteden, af te stoten of stop te zetten.
Bron: Schiphol