Vanaf vandaag kunnen zakelijke reizigers die met de auto op pad zijn, parkeren via de NS-app. NS combineert in één app parkeerdiensten, treinreizen én deelvervoer zoals deelfietsen, -auto’s en -scooters. NS wil hiermee werknemers en werkgevers meer gemak en voordeel bieden.
Door parkeren aan te bieden, bereikt NS een nieuwe groep reizigers. Een onderzoek van het bureau MWM2 onder 775 respondenten laat zien dat de trein aantrekkelijker wordt door parkeren aan te bieden in onze app. 38% van de niet-treinreizigers, die geïnteresseerd zijn in parkeren via de NS app, gaf zelfs aan vaker de trein te overwegen.
Hoe werkt het?
Het werkt eenvoudig: zakelijke reizigers parkeren en openen vervolgens de NS-app. Door onderaan op ‘in de buurt’ te klikken verschijnt een kaart. Deze kaart toont de dichtstbijzijnde parkeerzones inclusief tarieven. Vervolgens kunnen reizigers een parkeerzone kiezen en klikken op ‘start parkeren’. Alleen de daadwerkelijke parkeerkosten afgerond op de minuut – en dus niet per uur – worden gefactureerd. De kosten komen op de maandelijkse NS factuur samen met de andere gemaakte kosten bij NS. Het is ook mogelijk voor werkgevers om de kosten te verrekenen met het salaris van de werknemer wanneer de afspraak is dat parkeerkosten voor diens rekening zijn. Steffens: “Alles staat dus op één factuur. NS wil hiermee zorgen voor minder administratie, want losse declaraties zijn niet meer nodig. Geen gehannes meer met losse bonnetjes.”
Betaalbaar parkeren
Parkeren is momenteel beschikbaar voor reizigers met een NS-Business card via hun werkgever. Vanaf volgend jaar kunnen ook reizigers met een NS Flex-abonnement gebruikmaken van parkeren in de NS-app. Parkeren via de NS-app kan op straat. Volgend jaar voegt NS hier parkeergarages aan toe. NS rekent transactiekosten van €0,25 per parkeersessie. Het registreren van een of meerdere kentekens is gratis.
De nieuwe parkeerdienst in de NS-app is een aanvulling op de bestaande P+R-dienst van NS. P+R blijft ideaal voor reizigers die hun auto parkeren bij een station en verder reizen met de trein, terwijl parkeren via de NS-app vooral handig is voor reizigers die op andere locaties willen parkeren.
Van deur tot deur
Een reis is zelden van station naar station. NS wil reizigers helpen met een zo makkelijk mogelijke reis van deur tot deur en kijkt daarom dus verder dan de trein. Zo kunnen reizigers op 270 P+R locaties bij stations parkeren om vervolgens de trein te pakken. Daarnaast zijn er 2.800 (elektrische) deelauto’s van Greenwheels verspreid over 180 gemeenten en bij meer dan 160 stations beschikbaar. Naast diensten gericht op de auto biedt NS in de app ook elektrische deelfietsen van TIER aan en elektrische deelscooters van Check. Ook biedt NS 22.500 OV-fietsen op 288 locaties en 120 elektrische OV-fietsen op vier locaties.
Bron: NS