KLM slaat eerste paal nieuw trainingscentrum The Link

De nieuwe trainingsfaciliteit met de naam The Link komt naast de gebouwen 203 en 204 op Schiphol-Oost te liggen. Het complex van vier verdiepingen met een totale vloeroppervlakte van 4.442 m2 biedt onder meer ruimte aan vijf state-of-the-art vliegsimulatoren, die door vliegers van KLM en Transavia gebruikt zullen worden. De uitbreiding van het Crew Training Centre is een essentiële stap voor KLM in het licht van de geplande vlootuitbreiding en de groei van het aantal vliegers in de komende jaren. De beslissing om The Link te bouwen is een investering in de toekomst van KLM en zorgvuldig afgewogen met andere investerings- en besparingsbeslissingen van KLM.

Vanwege de aanhoudende vraag naar vliegreizen en het continue belang van de goede verbondenheid van Nederland met buitenlandse bestemmingen verwacht KLM dat haar pilotenkorps de komende jaren groeit van ruim 3.000 vliegers nu naar circa 4.000. Om aan de toenemende vraag naar trainingen te voldoen, is een aanzienlijke uitbreiding van KLM’s trainingscapaciteit noodzakelijk, inclusief het aantal vliegtuigsimulatoren.

De naam The Link verwijst naar de Link Trainer, de eerste vliegsimulator die bijna een eeuw geleden in gebruik werd genomen. Op de begane grond komen in een ruimte van 1.100 m2 met een verdikte funderingsvloer vijf vliegsimulatoren te staan. Hierin kunnen (vracht)vliegers van KLM en vliegers van Transavia optimaal getraind worden in de nieuwste vliegtuigtypen, de Airbus A321neo en Airbus A350. Op de overige verdiepingen zijn onder meer instructie- en techniekruimten en een hoogspanningsruimte, die uiteindelijk het gehele Crew Training Centre van stroom zal voorzien.

KLM heeft multitechnisch dienstverlener SPIE uitgekozen als hoofdaannemer voor de bouw. KLM Real Estate & Facility Contracting begeleidt de bouw in samenwerking met Flight Operations. Voor de fundering wordt gebruikgemaakt van zogenaamde DPA-palen, waarvan het plaatsen aanzienlijk minder grondtrillingen oplevert voor de bestaande simulatoren en het Operations Control Centre in de naastgelegen gebouwen. Het nieuwe gebouw is ontworpen volgens de geldende richtlijnen voor een duurzaam en energie-efficiënt utiliteitsgebouw, en voldoet daarmee aan de eisen voor een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG). Het pand is vrij van gas, maakt gebruik van warmtepompen voor de warmteopwekking en heeft op het dak geplaatste zonnepanelen voor een deel van de stroomvoorziening. Ook is het deels voorzien van een sedumdak voor betere isolatie en het langer vasthouden van water.

Fotocredits: Ruud Rozevink.

Bron: Schiphol