Naast een rookverbod worden al geruime tijd ook geen rookwaren meer verkocht op stations. Hiermee komen ProRail en NS tegemoet aan de behoefte aan een rookvrije reisomgeving van het merendeel van de reizigers. Met het rookvrije beleid van beide organisaties, leveren ze bovendien een bijdrage aan het streven van de overheid naar een rookvrije generatie in 2040.
Wouter Koolmees, president-directeur van NS juicht de campagne toe : “Driekwart van de Nederlanders vindt rookvrij al heel logisch. Mooi! Op stations mag al sinds 2020 niet gerookt worden, op steeds meer stationspleinen ook niet. Nog niet iedereen weet dat, maar ik gelukkig wel inmiddels. Ik hoop dat deze campagne ervoor zorgt dat straks iedereen het volstrekt normaal vindt dat er op en rond stations niet gerookt wordt.”
Campagne
De campagne start september op de stations, in treinen en op sociale media.
De beweging Op weg naar een Rookvrije Generatie is een initiatief van de Hartstichting, KWF en Longfonds, vanuit de samenwerking Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.
De campagne van NS en ProRail sluit aan op de campagne die de Rookvrije Generatie in juli startte. In de campagne staan kinderen van het zogenoemde Rookvrije Generatie-team centraal.
Bron: NS